Tämän kirjoituksen tarkoitus on avata parveketupakointikiellon prosessia niissä taloyhtiöissä, joissa sitä ei ole kielletty jo taloyhtiön 1. (yleensä rakentamisvaiheen) yhtiöjärjestyksessä. Toimistomme on hoitanut neljän eri taloyhtiön prosessit viranomaiskieltona maaliin vuosina 2022-24. Näissä neljässä haettiin kieltoa parvekkeille, eli en ässä kirjoituksessa mene asunnon sisäpuolen kieltoon -sellainenkin on tosin parhaillaan viranomaiskäsittelyssä. Katsotaan miten käy.

Tupakointikieltoa voi hakea kahdella tapaa; 1) lisäämällä asia yhtiöjärjestysmääräykseksi tai 2) kunnan terveysviranomaiselta. Yhtiöjärjestykseen (tapa 1) määräyksen lisääminen vaatii kaikkien osakkeenomistajien suostumuksen, myös niiden, jotka eivät osallistu päättävään yhtiökokoukseen. Jos ”tilanne on jo päällä” eli jos tietää yhdenkin osakkaan vastustavan, voi unohtaa kiellon lisäämisen yhtiöjärjestykseen. Jäljelle jää siis tupakointikiellon hakeminen kunnan terveysviranomaiselta (tapa 2).

Kiellon hakemista viranomaiselta voi kuka tahansa osakas pyytää hallitukselta, jonka tulee saattaa asia yhtiökokouksen päätettäväksi. Varsinaiseen yhtiökokoukseen pyyntö täytyy tehdä niin hyvissä ajoin, että hallitus ehtii sen käsitellä ennen yhtiökokouskutsujen toimitusta.

Huoneistojen haltijoiden ja osakkaiden kuuleminen

Prosessi käynnistyy huoneiston haltijoiden ja osakkaiden kuulemisella. Itse olen hyödyntänyt Isännöinti- ja Kiinteistöliiton laatimaa kuulemislomaketta, jonka saa pienin muokkauksin kohteena olevalle taloyhtiölle sopivaksi -ei siis kannata pyörää keksiä ainakaan kuulemislomakkeen osalta uudelleen. Kyselyn *) postitus vastausaikoineen nykyiset postin toimitusajat huomioiden vaatinee 3-4 viikkoa.

*) Verkkokyselyn toki voi tehdä rinnalle, mutta ainakin isännöinnissäni olevissa taloyhtiöissä on sähköisten asioinnin ulkopuolella olevia vielä sen verran, ettei verkkokysely ainoana toimi. Lisäksi rajaisin itse verkkokyselyn vain niille osakkaille, jotka ovat määritelleet yhtiökokouskutsun toimituksen sähköpostitse (osakasluetteloa pitää Maanmittauslaitos).

Paperista luukkujakelua puoltaa myös se, ettei isännöinnillä välttämättä ole tiedossa ketä taloyhtiössä on vuokralla, saatikka vuokralaisten sähköposteja. Kuuleminen tulee saattaa niin vuokralaisille kuin osakkaille. Toimitus on se avainsana tässä, saatujen vastausten määrällä ei niin ikään ole väliä.

Äänestys

Tupakoinnin kieltäminen aiheuttaa tunnelatausta niin puolesta kuin vastaan lähes yhtä paljon kuin latausinfrasta päättäminen, erityisesti, jos ”tilanne on päällä”.  Tupakointikieltopäätöksestä joudutaankin usein yhtiökokouksessa äänestämään.

*) Henkilökohtaisesti en pidä siitä, että yhtiökokousta joudutaan äänestämään yhtään mistään. Aina joku/jotkut häviävät, ja ovat siten pakotettuja jatkamaan omassa kodissaan elämistä naapurin tahtotilan mukaisesti.

Yhtiökokouksessa päätös tehdään enemmistöpäätöksenä (yli puolet kannattaa). Kuulemisen aikana pihaparlamentissa ja lenkkisaunassa asia on pääsääntöisesti käsitelty jo moneen kertaan ennen yhtiökokousta. Yhtiökokoukseen aktiivisemmat Puolesta tai Vastaan olevat saattavat tullakin takatasku *) valtakirjoja täynnä.

*) Valtakirjojen hamstraajien kannattaa tarkastaa mahdollinen äänileikkurimääräys oman taloyhtiönsä yhtiöjärjestyksestä. Jos siellä ei ole äänileikkurista määräystä, voi hamstraaja tulla pääsääntöisesti turvallisin mielin yhtiökokoukseen; leikkurin osalta nimittäin noudatetaan v. 2010 voimaanastuneen Asunto-osakeyhtiölain mukaista äänileikkuria, joka on hamstraajalle myönteisempi mitä ennen 7/2010 lakimuutosta. Jos yhtiöjärjestyksessä on äänileikkuri sanamuodolla ”älkööt kukaan…” niin sitten hamstraajan kannattaa kerätä samanmielisten komppania mahdollisten valtakirjojen jakamiseksi muille osallistujille.

3 kk moiteaika yhtiökokouksen päätöksestä

Jos yhtiökokous päättää tupakointikiellon hakemisesta, hakemus viranomaiselle voidaan tehdä vasta 3 kk yhtiökokouksen päätöstä koskevan moiteajan (As Oy laki 22 luku 1§) jälkeen. Viranomainen nimittäin ei ota hakemusta edes käsittelyyn ennen moiteajan päättymistä. Moitekanne menestyy, jos päätös on tehty virheellisesti, esim. kokousteknisissä asioissa on tehty virhe, esim. kokouskutsuja ei ole toimitettu ajoissa tai äänestys on hoidettu virheellisesti. Moitekanne ei menesty, jos aiheena on halu jatkaa tupakointia parvekkeella.

Yhtiökokouksen jälkeen muuttaneet / osakkaaksi tulleet

Prosessia pitkittää ja kuluja kasvattaa vielä uusien osakkaiden ja vuokralaisten kuuleminen. Kuuleminen nimittäin tulee toimittaa lisäksi niille, jotka ovat muuttaneet ja tulleet osakkaaksi kiellosta päättäneen yhtiökokouksen jälkeen. Vastausaikaa täytyy antaa vähintään kaksi (2) viikkoa.

Kiellon hakeminen kunnalta

Tupakointikiellon hakemiseen viranomaiselta tarvitaan liuta liitteitä ja savun kulkeutumisselvitys. Tampereen ”liuta liitteitä” -lista löytyy:  https://www.tampere.fi/asuminen-ja-rakentaminen/asuminen/terveellinen-ja-turvallinen-koti/tupakansavu-ja-tupakointikiellot

Savun kulkeutumisselvityksen voi teettää jollain suunnittelutoimistollakin, mutta taloyhtiön kulujen säästämiseksi olen tehnyt itse. Ja minullahan ne aineistot kuitenkin on, sama työaika itseltäni menee vaikka ne jollekin toiselle toimittaisin. Itseltäni menee 2-5 h hakemuksen tekemiseen, jonka laskutan taloyhtiöltä. Käytettävä aika riippuu siitä, onko taloyhtiön piirustukset ym. sähköisessä muodossa, vai joudutaanko kuvaamaan paperipiirustuksia arkistolla.

Viranomaisen käsittelyaika ja kulu

Hakemuksen toimituksen jälkeen viranomaisen käsittely on noin 7-9 kuukautta. Yllättäen viimeisimmän hakemuksen (2024) kohdalla viranomainen toimitti vielä kerran kaikille osakkaille uudelleen kuulemiset. En ihan saanut kiinni tämän tarkoitusperiä, kun kerran osakkaat ja asukkaat oli jo kuultu, ja sen jälkeen samat osakkaat asiasta olivat päättäneet yhtiökokouksessa. Kyllä siinä osakkaatkin vähän ihmettelivät saadessaan ”taas kyselyn” kun jo odoteltiin päätöstä. Aiemmissa kolmessa taloyhtiössä on riittänyt kertaalleen kuulemiset ja yhtiökokouksen päätös, sekä kuuleminen yhtiökokouksen jälkeen tulleille  uusille osakkaille ja asukkaille.

Viranomaisen kulu on näissä em. neljässä taloyhtiössä ollut keskimäärin 900 €. Käsittää siis käsittelyn, päätöksen ja kuulutuksen. Tämän viimeisimmän ”toisen kyselyn” viranomaisen postituskulua vielä odottelen, ei kai sekään ilmaista ollut.

Koko prosessin kulu

Näiden jo toteutuneiden neljän taloyhtiön osalta laskeskelin, että isännöinniltä aikaa kuluu keskimäärin reipas kymmenkunta tuntia/taloyhtiö, ja aikaa vuosi. Lisäksi taloyhtiölle aiheutuu kuulemisten osalta kopio- ja postituskuluja, sekä kokouskuluja. Usein toki asia lisätään varsinaisen yhtiökokouksen asialistalle, jolloin ei aiheudu ylimääräisen yhtiökokouksen kokous-, postitus- ja kopiokuluja. Kunnalle maksettava 900 € huomioituna, kokonaiskulu asettunee 1.300 – 1.600 € paikkeille riippuen taloyhtiön koosta. Asuntojen lukumäärä vaikuttaa kopio- ja postituskuluihin.

Tupruttelu jatkuu kiellosta huolimatta?

Viranomaispäätös kiellon asettamisesta toimitetaan osakkaille ja asukkaille, sekä taloyhtiön mahdollisille ilmoitustauluille ja verkkopalveluun. Lisäksi päätös kirjataan isännöitsijäntodistustietoihin.

Jos tiedottamisesta huolimatta tupakointi jatkuu, niin asukkaat ilmoittavat tiedon isännöintiin. Ilmoituksessa tulee ilmoittaa minkä asunnon parvekkeella tupakoidaan. Tai edes veikkaus asunnon sijainnista (porras, kerros), josta taloyhtiön hallitus voi jatkaa salapoliisityötä asunnon selvittämiseksi.

Kun asunto on selvillä, isännöinti välittää tiedon viranomaiselle, joka tekee *) tarkastuskäynnin ilmoituksesta.

*) tarkastuskäynti ei ehtine ainakaan ilmiannon kohteena olevan savukkeen aikana toteutumaan.

Kirjoittajalla ei ole henkilökohtaista mielipidettä parveketupakoinnista, koska kirjoittajan kumpikaan naapuri ei tupakoi. Varmasti nyppisi, jos tupakoisi, makuuhuoneestani nimittäin ON ovi parvekkeelle, jonka ovea pidetään kesäyöt auki.